ایرنا- تبریز- آیین رونمایی از نخستین جشنواره نمایشنامه نویسی میرزا آقا تبریزی جایزه ایوب آقاخانی عصر شنبه در خانه هنرمندان تبریز برگزارشد.

جشنواره ملی میرزا آقا تبریزی برگزار می‌شود
مراسم رونمایی از پوستر نخستین جشنواره ملی نمایشنامه‌نویسی “میرزا آقا تبریزی” جایزه استاد ایوب آقاخانی در تبریز برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، جشنواره ملی نمایشنامه‌نویسی با تکریم جایگاه تاریخی «میرزا آقا تبریزی» بنیان‌گذار نمایش‌نامه‌نویسی در ایران و اولین نمایش‌نامه‌نویس به زبان فارسی، در نخستین دوره برگزاری، مفتخر به نام «استاد ایوب آقاخانی» از مفاخر و پیشکسوتان ادبیات نمایشی تبریز است.

«محمد محمدپور» در مراسم رونمایی از پوستر نخستین جشنواره ملی نمایشنامه‌نویسی “میرزا آقا تبریزی” – جایزه استاد ایوب آقاخانی، با بیان اینکه مهم‌ترین نیاز امروز ما در حوزه تئاتر، نویسندگی، تولید متن و محتوای فاخر است، از راه‌اندازی این جشنواره، توسط گروهی از دانش‌آموختگان رشته تئاتر، اظهار خرسندی کرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی تاکید کرد: سیاست کلی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، واسپاری رویدادهای تخصصی به خود هنرمندان و اصحاب فرهنگ است، امیدواریم محتوای ملی و اسلامی این جشنواره، نقطه عطفی در حوزه‌ی هنر تئاتر استان باشد.

وی با تاکید بر اینکه انتخاب متن مهمترین گام در عرصه‌ی نمایش است گفت: متونی که برخاسته از اندیشه‌های متعالی باشد بدون شک باعث تولید آثاری فاخر خواهد شد. در انتخاب متن نمایش باید تولید اتفاق بیفتد نه تقلید و متونی به مرحله‌ی اجرا برسند که مبین تاریخ،‌فرهنگ و هویت ما باشند.

همچنین میکائیل نظری، مدیرعامل سازمان فرهنگی هنری شهرداری تبریز در سخنانی اظهار داشت: نمایشنامه، در واقع، مایه اصلی هر اثر نمایشی است؛ هر قدر این مایه، قوی‌تر و فاخرتر باشد، طبیعی است آثار ارائه‌شده نیز تاثیرگذارتر خواهند بود.

وی تصریح کرد: سازمان فرهنگی و هنری، بر همین مبنا، حمایت از جشنواره ملی‌نمایشنامه‌نویسی «میرزاآقا تبریزی» را مورد توجه قرار داده‌ است.

نظری ادامه داد: خرسندیم که در کنار جمعی از فرهیختگان و متخصصان حوزه نمایش، قرار داریم و امیدواریم استمرار این جشنواره در سال‌های آتی، زمینه‌ساز تولید آثار مطلوب و تاثیرگذاری فرهنگی در رفتارهای شهروندی شود.

سعید نیکوخصلت، عضو شورای شهر تبریز نیز گفت: باید روند برنامه‌ریزی و همت جمعی، در مسیری باشد که شاهد توسعه اقتصادی باشیم؛ در این صورت، قطعاً در مباحث فرهنگی و هنری نیز تحول اساسی خواهیم داشت.

وی تاکید کرد: پیشینه درخشان تبریز در حوزه فرهنگ و هنر، ریشه در رونق فرهنگی دارد؛ بنابراین امروز هم باید  این الگو را مورد توجه قرار داده و ارتباطات فرهنگی و هنری خود را گسترش دهیم.