خبرگزاری شبستان: ایوب آقاخانی نویسنده و کارگردان تئاتر پس از اجرای نمایش «تکه های سنگین سرب» در ماه گذشته، قصد دارد نمایش تازه ای را با بازی بهنام تشکر و فریدون محرابی روی صحنه بیاورد.

ایوب آقاخانی درباره اجرای تازه ترین اثر «گروه تئاتر پوشه» به خبرنگار تئاتر شبستان گفت: نمایش «سه گانه پاریسی» با فضای اجتماعی معاصر، که اتفاقات آن در یک نیمه شب یخ زده ی پاریس و در نزدیکی کریسمس رخ می دهد، از هفته اول آذرماه مهمان تالار شمس موسسه اکو خواهد بود.

وی ادامه داد: این نمایش درباره استحکاک و اختلاف های طبقاتی است که در بطن یک رابطه عاشقانه تعریف می شود. نمایشنامه من دو شخصیت دارد که سعی کرده ام جذابیت آن را با یک روایت پیچیده و پر رمز و راز حفظ کنم و امیدوارم اجرای خوبی برای آن دسته از تماشاگران که در این گوشه از شهر تهران مایل به دیدن تئاترند، روی صحنه ببرم.

همکاری مجدد با تشکر و محرابی/ به مخاطب باج نمی دهم

به گفته آقاخانی بهنام تشکر و فریدون محرابی بازیگران این اثر نمایشی اند که دومین همکاری شان را با این کارگردان مطرح تئاتر تجربه می کنند.

این نویسنده و مدرس تئاتر دانشگاه درباره ویژگی های کارگردانی تئاتر خصوصی اذعان کرد: تئاتر خصوصی فشار ذهنی بیشتری به کارگردان می آورد، اگرچه تفاوتی در شیوه کارگردانی ایجاد نمی کند. من هرگز به خاطر فشار مالی زیر بار باج دادن به مخاطب نرفته ام و نخواسته ام سمت استفاده از کسانی بروم که گیشه را ضمانت کنند.

کارگردان نمایش «شمعدانی ها» افزود: کارگردانی سه گانه پاریسی فرقی با شیوه همیشگی من در رهبری و مدیریت فضای اجرای نمایش هایم ندارد، فقط بایست بخش هایی از الزامات تئاتر خصوصی را در نظر می گرفتم که این بخش ها لزوماً به حوزه اجرا بر نمی گردد و بیشتر به تبلیغات و اطلاع رسانی نیاز دارد. خوشبختانه این مسئولیت برای اجرای فعلی در دایره وظایف من نیست و بر عهده تهیه کننده است.

ادای احترام به نمایشنامه نویسان بزرگ درام دو نفره

نویسنده نمایشنامه «زمین مقدس» اضافه کرد: در نوشتن سه گانه پاریسی تمام سعی ام را کرده ام به نمایشنامه نویسان بزرگی که با کارهای دو نفره شان مرا به وجد می آورند، ادای احترام کنم. افرادی مثل «پیتر شفر»، «فردریک دورنمات»، «اریک امانوئل اشمیت»، «ژان کلود کاریر» و دیگران. همیشه خواندن نمایش های دو نفره برای من مخصوصا وقتی جذاب نوشته شده اند لذت ده چندان دارد و امیدوارم مقلد خوبی برای تکنیک های خلق جاذبه در مناسبات دو نفره بوده باشم.

آقاخانی با بیان اینکه سعی کرده ام داستان نمایش را با الزامات اجتماعی معاصر خودمان تلفیق کنم، درباره چگونگی اقتباس از اثر اصلی، اظهار کرد: این نمایش را بر اساس اثری از «ژان ماری بسه» نویسنده فرانسوی نوشته ام که به جز موقعیت اولیه و ایدئولوزی نمایش، رابطه حاکم در روابط و نتیجه نهایی به اضافه دیالوگ ها حاصل نگاه من است.  حتی بحث های ایدئولوژیک اثر در نمایشنامه من کمرنگ شده و معدود چیزی که از نمایشنامه اصلی باقی مانده، موقعیت دیدار نیمه شبانه این دو نفر است.

وی با بیان اینکه برای حفظ باورپذیری نمایش و به دلیل الزامات داستان، در اقتباس خود ملیت فرانسوی شخصیت ها را حفظ کرده است، اذعان کرد: سه گانه پاریسی برای مخاطب ایرانی خالی از تصویر خودش در صحنه نیست و بدون شک تماشاگر ایرانی هم می تواند به راحتی خودش را در لحظه های مختلف این نمایش جست و جو کند.

سرپرست گروه تئاتر پوشه در پایان با بیان اینکه می کوشد جاذبه در روایت را با ذره بین گرفتن روی نقاط عفونی یک جامعه طبقاتی در حال رشد نشان بدهد، ابراز امیدواری کرد که در فضای فرهنگی جامعه، اثر جذابی ارائه کرده باشد.

نمایش سه گانه پاریسی به تهیه کنندگی نورالدین حیدری ماهر و با همکاری اعضای اصلی گروه تئاتر پوشه اجرای آذرماه تالار شمس موسسه اکو واقع در اقدسیه خواهد بود.