«سه‌گانه پاریسی» در تهران

» سرویس: فرهنگي و هنري – سينما و تئاتر
1448875142160_IMG_3718.JPG

ایوب آقاخانی «سه گانه پاریسی» را در تالار «شمس» روایت می‌کند.

این نمایشنامه‌نویس و کارگردان در گفت‌وگو با خبرنگار تئاتر ایسنا،‌ بیان کرد: «سه گانه پاریسی» یکی از معدود نوشته‌های من در فضای غیرایرانی است که ماجرای آن در پاریس بین دو نفر که همدیگر را به ظاهر نمی‌شناسند، در یک نیمه شب ژانویه رخ می‌دهد و این دیدار آرام آرام ابعاد متفاوتی پیدا می‌کند.

وی افزود: راز ساده‌ای میان دو شخصیت این نمایش (بهنام تشکر و فریدون محرابی) است که موقعیت آن‌ها را در آن نیمه شب تا دم صبح به پیچیدگی می‌کشاند.

آقاخانی گفت: تلاش شده است که «سه گانه پاریسی» یک نمایش دو نفره جذاب باشد؛‌ نمایشی از جنس همه دو نفره‌های جذاب ادبیات نمایشی قرن بیستم که شخصا به عنوان مخاطب تئاتر از آن‌ها خاطره‌ی خوبی دارم؛ مثل نوشته‌هایی از آنتونی شفر، اشمیت، دورنمات.

کارگردان نمایش «تکه‌های سنگین سرب» با اشاره به اینکه بسیار تلاش شده تا این نمایش از تبار همان آثاری باشد که از آن‌ها خاطره داشته‌اند تا برای مخاطب جذاب باشد‌، بیان کرد: وجوه نقادانه‌ نمایشنامه در خصوص ایدئولوژی‌های جاری در جامعه مترقی فرانسه، عملا جلوه‌ای از نقد پسماندهای تفکر جاری در این کشور و اروپا پیدا می‌کند که به نوعی میراث انقلاب کبیر فرانسه به حساب می‌آید، اما در ظاهر ماجرا چیزی جز پیچیدگی‌های یک زندگی اجتماعی طبقاتی و روابط انسانی نیست.

آقاخانی درباره اجرای این نمایش در سالن شمس نیز توضیح داد: با توجه به اینکه اخیرا در تئاتر شهر نمایشی را اجرا کردم، ترجیح دادم کار بعدی‌ام در یک فضای کاملا خصوصی و در برخورد با مخاطبان خاص این گونه فضاها اجرا شود. خوشبختانه نگاه تالار شمس به اقتصاد یک تولید خصوصی قابل دفاع است، ضمن اینکه مدیریت همراهی هم دارد؛ بنابراین ترجیح دادم «سه گانه پاریسی» را در تالار شمس روی صحنه ببرم.

به گزارش ایسنا‌، این نمایش کاری جدید از گروه تئاتر “پوشه” و تولیدی از نورالدین حیدری ماهر است که چهارمین تجربه ایوب آقاخانی در فضایی کاملا خصوصی هم محسوب می‌شود.

«سه گانه پاریسی» که در سه روز اول اجرا با استقبال خوب مخاطبان همراه بوده است تا آخر آذرماه در تالار شمس (اکو) اجرا می‌شود و در صورت استقبال در نیمه اول دی ماه هم به صحنه خواهد رفت.