خبرگزاری شبستان :

 

ایوب آقاخانی مطرح کرد:
داود رشیدی، به روزترین و جسورترین بازیگر نسل خود بود
خبرگزاری شبستان: ایوب آقاخانی کارگردان و مدرس دانشگاه که با داود رشیدی در نمایش «زمین مقدس» تجربه همکاری داشت، او را بازیگری جسور، با نگاهی دقیق و به روز دانست.

ایوب آقاخانی درباره مهم ترین ویژگی و تاثیر داود رشیدی در نمایش ایران، به خبرنگار تئاتر شبستان، گفت: آقای رشیدی بی شک، در میان هم نسلان خودش، که نسل اول بازیگران فعال تئاتر امروز ما محسوب می شدند، علمی ترین، به روزترین و دقیق ترین نگاه را به ماهیت تئاتر داشتند. من در همکاری که به بهانه نمایش زمین مقدس با ایشان داشتم، با این ویژگی برخورد کردم و متوجه نگاه ظریف و حساس او شدم.

این کارگردان تئاتر، اضافه کرد: در تمرین های نمایش متوجه شدم که داود رشیدی نه فقط به عنوان بازیگر، بلکه به عنوان کارگردان هم، فاکتورهایی در ذهن دارد که خیلی از هم نسل های او و حتی جوان ترها به آن، فکر نمی کنیم. نگاه به روز و جهانی رشیدی به شدت ستودنی و جذاب بود. من که کارگردان زمین مقدس بودم، از طرف داود رشیدی بازیگر نمایش، مدام در این چالش قرار می گرفتم که نسبیت اثر را با نیاز مخاطب معاصر تئاتر ایران تعریف کنم.

آقاخانی با بیان اینکه وسواس رشیدی در اجرای نقش و جهان اثر، گوهر و غنیمت خاصی بود، اضافه کرد: اگر از این زوایه ببینید و حساسیت و وسواس رشیدی را در رابطه با تماشاگر درک کنید، تمام کارنامه کارگردانی او و دلیل مکث روی نمایشنامه هایی که از میان تمام نمایشنامه های در دسترس دیگر انتخاب کرده است، برای شما روشن خواهد شد.

ایوب آقاخانی یاد آور شد: من قبل از آقای رشیدی، کاراکتر مرد نمایش زمین مقدس را به عزت اله انتظامی پیشنهاد داده بودم. ایشان برای رد پیشنهاد از من پرسید که اصلا از صحنه بیرون نمی روم؟ در واقع بازیگران پیشکسوت ملاحظات و احتیاط های خاص خود را دارند که رشیدی در پذیرش نقش جسورتر و به روز تر بود. حتی با وجود اینکه، داود رشیدی دچار کمی ضعف حافظه بود، جسارت فراوانی در ایفای نقش داشت و در اجرای نمایش زمین مقدس، هر شب هستاد دقیقه بی وقفه روی صحنه بود و می درخشید.

گفتنی است، داود رشیدی بازیگر مطرح تئاتر و سینمای ایران از چهره های تاثیر گذار تئاتر امروز کشور بود، که آثار مهمی را در دهه چهل و پنجاه به صحنه برده بود. بازیگر و کارگردانی که تا پیش از شدت گیری بیماری آلزایمر، هرگر از حضور در صحنه تئاتر غفلت نکرد. وی پنجم شهریور ماه و پس از چند سال بیماری در تهران درگذشت.