بهروز افخمی: جرات کارگردانی در تئاتر را ندارم / پیش‌تولید فیلمم را شروع می‌کنم

بهروز افخمی که به عنوان مشاور کارگردان در نمایش«نام همه مصلوبان عیسی است» با ایوب آقاخانی همکاری دارد، گفت: می‌توانم در تئاتر مشاوره بدهم اما جرات کارگردانی تئاتر را ندارم!

به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، این هنرمند فیلمساز درباره دلیل همکاری‌اش با ایوب آقاخانی در اجرای نمایش«نام همه مصلوبان عیسی است» توضیح داد: من مشاورت می‌کنم ولی در واقع خود را در موقعیت یک تماشاگر عادی می‌بینم، چون به طور کلی و مخصوصا در چهار، پنج سال اخیر نمایش‌های زیادی دیده‌ام و فکر می‌کنم حداقل به عنوان یک تماشاگر معمولی می‌توانم به آقای آقاخانی مشورت بدهم

وی ادامه داد: ایشان به من پیشنهاد همکاری داد و من به خود جرات دادم به عنوان تماشاگر کمابیش حرفه‌ای تئاتر، آنچه را به ذهنم می‌رسد‌ به ایشان منتقل کنم.

افخمی درباره ارایه مشاوره در میزانسن‌ها و دیگر عناصر این نمایش نیز به ایسنا گفت: وظیفه اصلی من نگاه کردن به خود آقای آقاخانی است! البته به عنوان تماشاگر. چون در کار خودش بازی می‌کند، برایش سخت است که بازی‌اش را از بیرون ببیند اما در کل هرچه به نظرم می‌رسد، می‌گویم. خود را سانسور نمی‌کنم و نظراتم را می‌دهم. ایشان هم هرچه را بپسندد‌، اعمال می‌کند و آنچه را نمی‌پسندد‌، نشنیده می‌گیرد.

این هنرمند درباره احتمال همکاری دوباره‌اش با گروه‌های تئاتری گفت: ممکن است در تئاتر مرا به عنوان مشاور و تماشاگر ببینید اما جرات کارگردانی در تئاتر را ندارم.

کارگردان فیلم‌های «سن‌پترزبورگ» و «شوکران» درباره همکاری سینمایی‌ها با تئاتری‌ها تصریح کرد: تئاتر ایران در سال‌های اخیر رشد کرده است. رشدش در هفت، هشت سال اخیر بیشتر از 25 سال اول انقلاب بوده است. تعداد نمایش‌ها و گروه‌های تئاتری زیاد شده است. اینها ناشی از کمک، رشد یا رکود سینما نیست بلکه تئاتر برای خودش رونقی پیدا کرده و این اتفاق در خود تئاتر افتاده است.

افخمی ادامه داد: البته همکاری سینمایی‌ها با تئاتری‌ها برای فیلمسازان هم می‌تواند کمک کننده، جذاب و جالب باشد. فیلمسازان می‌توانند تماشاگر تئاتر باشند و احتمالا خیلی چیزها را از تئاتر ایران یاد بگیرند. در جریان نمایش‌ها باشند بویژه اینکه برخی از آنها، نمایش‌های روز و تازه هستند علاوه بر این، فیلمسازان می‌توانند بازیگران آثار‌شان را از میان بازیگران تئاتر انتخاب کنند.

وی اضافه کرد: خود من برای یاد گرفتن و استفاده از تئاتر به ویژه در زمینه بازیگری و تربیت بازیگرانی که در جای درستش تربیت می‌شوند، به تئاتر می‌آیم و به نمایش‌ها نگاه می‌کنم

زیرا تئاتر می‌تواند چیزهای زیادی به سینما ارائه دهد.

این فیلمساز با تاکید براینکه مسلما در فیلم‌ بعدی‌اش با بازیگران تئاتر همکاری خواهد کرد،یادآور شد: البته همسرم پیش‌تر با فضای بازیگری و نمایش و تئاتر آشنا بود و مرا هم

آشناتر کرد.