آخرین اجرا به احمد جهان‌آرا تقدیم شد

thumbnail

 

نمایش «هفت عصر هفتم پاییز» با موضوع زندگی شهید محمد جهان‌آرا درحالی به اجراهای خود پایان داد که شب گذشته میزبان احمد جهان‌آرا برادر این شهید بزرگوار بود.

به گزارش خبرگزاری فارس، طی دو شب گذشته جمعی از مقامات فرهنگی و هنرمندان همچون احمد مازنی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس؛ حسین انتظامی معاون مطبوعات وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ همایون ارشادی، هادی مرزبان، سیما تیرانداز، حمیدرضا قطبی، مهدی میامی،هوشنگ قوانلو، افشین زینوری، امیر منوچهری، فرزاد حسنی، شهرام کرمی، نوشین حسن زاده، حسین فلاح، نیکی مظفری، خیرالله تقیانی پور، هادی کاظمی، شهرام نوشیر، مریم جلینی، مهین نصری و هومن کیایی به تماشای «هفت عصر هفتم پاییز»، نشستند و ایوب آقاخانی نویسنده و کارگردان، اجرای آخر این نمایش را به احمد جهان‌آرا برادر بزرگتر شهید محمد جهان‌آرا تقدیم کرد.

نمایش «هفت عصر هفتم پاییز» در دل داستانی عاشقانه نقبی به زاویه‌هایی از زندگی قهرمان ملی تاریخ جنگ ایران و عراق، شهیدمحمد جهان‌آرا می‌زند که رحیم نوروزی و لیلا بلوکات نقش‌آفرینان آن هستند و صدای محسن بهرامی بازی آنها را همراهی می‌کند.

احمد جهان‌آرا با اشاره به اینکه این نمایش برای ارائه روایتی سالم و صادقانه از زندگی شهیدمحمد جهان‌آرا به مخاطب تلاش کرد، از دست‌اندرکاران اجرای «هفت عصر هفتم پاییز» تشکر کند.

 

 

احمد مازنی: حرف نمایش «هفت عصر هفتم پاییز» حرف شهدا بود

همچنین احمد مازنی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس درباره این نمایش گفت: این اثر به لحاظ سوژه، متن و تکنیک کار بسیار خوبی بود.

وی با اشاره به سابقه فعالیت خود در بنیاد شهید، افزود: من با وصیت‌نامه شهدا سر و کار داشتم و بیش از 70 هزار وصیت و ده‌ها هزار نامه، دستنوشته، مناجات‌نامه و یادداشت شهدا را جمع‌آوری کردم و در کتابخانه ملی در محیط مناسب نگهداری می‌شود و به گمان من، متنی که در نمایش«هفت عصر هفتم پاییز»  ارائه شد، همان حرف‌هایی است که شهدا می‌خواستند بزنند.

شهرام کرمی: این نمایش ثبوت شکل‌گیری تدریجی سبک هنری ایوب آقاخانی را نشان می‌دهد

شهرام کرمی نویسنده و کارگردان تئاتر نیز با بیان اینکه توجه به موضوعات و 8 سال جنگ که یکی از دوران تاریخ کشور ماست، اهمیت زیادی دارد، گفت: واقعه جنگ این ظرفیت و پتانسیل را دارد که خیلی بیشتر به آن بپردازیم و وظیفه هنرمندان است که با خلق آثار هنری بتوانند آن دوران را زنده کنند.

وی افزود: اینکه ایوب آقاخانی سراغ چنین سوژه‌ای رفته، بخشی از کار او به عنوان رسالت هنرمند است که به خوبی وظیفه‌اش را ادا کرده ولی از این منظر که  به شکل تریولوژی زندگی سرداران جنگ را دنبال می‌کند، اتفاق خوبی است.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: نکته‌ای که در «هفت عصر هفتم پاییز» دیدم، شکل‌گیری تدریجی سبک هنری ایوب آقاخانی است؛ او  به مرور در روایت کردن که ریشه در نمایش روایی و شرقی ایرانی دارد، در حال رسیدن به یک سبک نوشتاری و اجرایی است.

هادی مرزبان نویسنده و کارگردان تئاتر نیز درباره «هفت عصر هفتم پاییز» گفت: من همیشه کارهای ایوب را تعقیب می‌کنم و این نمایش نیز من را شگفت زده کرد زیرا هم بازیگرهای خوبی انتخاب شده بود و هم در طول نمایش توانستم با قهرمان داستان همذات‌پنداری کنم.

فرزاد حسنی: نگاه‌های هنرمندانه و نوآورانه نیاز آثار نمایشی دفاع مقدسی است

فرزاد حسنی مجری و هنرمند رادیو نیز به اظهارنظر درباره این نمایش پرداخت و گفت: پرداختن به موضوعاتی از این جنس که از دل دفاع مقدس و تاریخ‌نگاری و وقایع‌نگاری انقلاب بیرون می‌آید، به واقع به چنین نگاه‌های هنرمندانه و نوآورانه احتیاج دارد.

وی افزود: متن خوب و دیالوگ‌های جانداری که توسط ایوب آقاخانی نوشته شده، توانسته یک متن بسیار خوب نمایشی را ایجاد کند و امیدوارم چنین کارهایی را در شهرستان‌ها هم شاهد باشیم زیرا هم از نظر ارزش‌های نمایشی بسیار قابل دفاع است و هم محتوایی.

افشین زینوری دوبلور و هنرمند رادیو نیز بعد از تماشای «هفت عصر هفتم پاییز» بیان کرد: توقع ما از شخصیتی مثل ایوب آقاخانی با تیم حرفه‌ای اجرای این نمایش، همین بود که من به عنوان تماشاگر 70 دقیقه بنشینم و تکان نخورم؛ حتی نمایش 15 دقیقه بسیار طوفانی داشت که کل حاضران در سالن متاثر شده بودند.

ایمان افشاریان نیز گفت: هم‌نسل‎های من حس خاص و عجیبی به جنگ و آدمهایی که در جبهه‌ها بودند، دارند و به همین دلیل روایت از قهرمانان جنگ همیشه برایم جذاب بوده است.

این هنرمند کشور افزود: در «هفت عصر هفتم پاییز» روایت جدیدی از زندگی یک قهرمان جنگ دیده شد که برای من قابل احترام بود و همذات‌پنداری شدیدی با آن داشتم.

دیگر عوامل نمایش “هفت عصر هفتم پاییز” عبارتند از: ساناز قراملکی مجری طرح و برنامه ریز؛ امیرحسن دوانی طراح صحنه و نور؛ آنکیدو دارش طراح فضاهای صوتی؛ لادن سید کنعانی طراح لباس؛ ارسلان آقاخانی طراح گرافیک؛ الهام صالحی طراح چهره پردازی؛ کیوان معتمدی مشاور نورپردازی؛ وحید لک مشاور عالی پروژه؛ هلن بهرامی دستیار کارگردان؛ سجاد سلمانپور مدیر صحنه؛ مهرنوش بیگ زاده منشی صحنه و دستیار تولید؛ علی مست عل پس‌آرایی تصویری؛ عارف عباسی گرافیک زنده، یاسمن طاهری خسروشاهی تبلیغات مجازی؛ ساناز قراملکی عکاس؛ هانیه خاکپور مسئول روابط عمومی.