ایوب آقاخانی در رونمایی از کتاب نمایشنامه «تکه‌های سنگین سرب»:
اصرار داشتم نمایش کم‌خرجی تولید کنم/ «اروند خون» اثر جدیدم درباره شهدای غواص است

کارگردان نمایش «تکه‌های سنگین سرب» گفت: اصرار داشتم نمایش ساده و کم‌خرجی تولید کنم و علاقه‌ای نداشتم که همانند سینما در پی لشکرکشی‌ به روی صحنه یا در اصطلاح «پروداکشن بزرگ» بروم.

خبرگزاری فارس: اصرار داشتم نمایش کم‌خرجی تولید کنم/ «اروند خون» اثر جدیدم درباره شهدای غواص است

به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاری فارس، مراسم رونمایی از کتاب نمایشنامه و نشست خبری نمایش «تکه‌های سنگین سرب» شامگاه گذشته با حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی مرادخانی معاون هنری وزارت ارشاد، مهدی شفیعی مدیر کل مرکز هنرهای نمایشی و پیام دهکردی بازیگر نمایش در تالار مشاهیر مجموعه تئاترشهر برگزار شد.

ایوب آقاخانی نویسنده و کارگردان نمایش «تکه‌های سنگین سرب» در ابتدای این نشست در ارتباط با برگزاری این جلسه در روزهایی که اجرای نمایش «تکه‌های سنگین سرب» به نیمه راه خود رسیده است، اظهار کرد: به نظرم سنت برگزاری نشست خبری پیش از اجرای نمایش، کار کم‌معنایی است که چندان قابل توجیه نیست.

وی افزود: به همین خاطر تصمیم گرفتیم بعد از آن که دو هفته از زمان آغاز اجرای نمایش گذشت، این نشست را برگزار کنیم تا بتوانیم به صورت رو در رو به سوالات اهالی رسانه در ارتباط با این نمایش پاسخ دهیم.

* به پیشنهاد قادر آشنا سراغ نگارش نمایشنامه «تکه‌های سنگین سرب» رفتم

آقاخانی با اشاره به چگونگی نگارش و تولید نمایشنامه «تکه‌های سنگین سرب» بیان کرد: نگارش این نمایشنامه به اواسط سال 92 باز می‌گردد زمانی که آقای قادر آشنا مدیر کل مرکز هنرهای نمایشی بود و یک بار از من پرسید که: «ایوب نمی‌خواهی درباره شخصیت های جنگ نمایشنامه‌ای بنویسی؟» من در جواب گفتم: «مثلا چه شخصیت‌هایی؟» و او به شهید مصطفی چمران اشاره کرد.

وی افزود: پس از مطرح شدن این پیشنهاد سراغ منابع و کتاب‌های مربوط به شهید چمران رفتم و در بازه زمانی یک و نیم ساله نگارش نمایشنامه «تکه‌های سنگین سرب» را به پایان رساندم که در نهایت توانستم متن آن را در زمستان سال گذشته برای مطالعه در اختیار مهدی شفیعی و قادر آشنا قرار دهم.

* دنبال لشکرکشی روی صحنه نبودم!

کارگردان نمایش «جنوب از شمال غربی» تاکید کرد: نگارش نمایشنامه «تکه‌های سنگین سرب» کار بسیار سختی بود چرا که هم باید مطالعات گسترده‌ای را در مورد شخصیت شهید چمران انجام می‌دادم و هم باید داستان او را به شکلی روایت می‌کردم که برای مخاطب امروز جذاب باشد. آن هم زندگی فردی که شخصیتش پر از تفاوت‌های عجیب و غریب است.

آقاخانی با بیان تفاوت اثر خود با دیگر آثار تولید شده در مورد شخصیت شهید چمران اظهار کرد: من اصرار داشتم نمایش ساده و کم‌خرجی را تولید کنم و به اصلا علاقه‌ای نداشتم که همانند سینما به‌ دنبال لشکرکشی‌ به روی صحنه و یا در اصطلاح «پروداکشن بزرگ» نبودم.

وی افزود: قصد من این بود که نمایشنامه‌ای را برای اجرای آماده کنم که مخاطبان و به ویژه دانشجویان من که از نسل دهه 70 هستند هم جذب آن شوند و یقین دارم که این نمایشنامه یکی از سخت‌ترین آثاری است که تا به حال نوشته‌ام.

* امکان ندارد مخاطب «تکه‌های سنگین سرب» را ببیند و شخصیت چمران را از صفر تا صد نشناسد

کارگردان نمایش «مرگ در ‌می‌زند» در ارتباط با اهمیت معرفی شخصیت شهید چمران به مخاطبان خود بیان کرد: یکی از باورهای من این است که هر نمایشنامه‌ای باید برمبنای قاعده خود اتکایی نوشته شود و برای معرفی شخصیت‌هایش به بیرون از نمایش اتکا نکند.

وی اضافه کرد: به همین خاطر مطمئنم امکان ندارد کسی وارد سالن شود و نمایش «تکه‌های سنگین سرب» را ببیند و نتواند در این فرصت کوتاه 65 دقیقه‌ای شخصیت شهید مصطفی چمران را از صفر تا صد نشناسد. این موضوعی است که فکر می‌کنم در اثری همچون فیلم «چ» آقای حاتمی‌کیا دیده نمی‌شد.

* «اروند خون» اثر بعدی من درباره شهدای غواص است

نویسنده نمایش «کابوس شب نیمه آذر» در ارتباط با برنامه‌های بعدی خود در زمینه تولید آثاری در حوزه دفاع مقدس گفت: «اروند خون» نمایشی است که در مورد شهدای غواص عملیات کربلای 4 است که در حال حاضر مشغول به نگارش متن آن هستم.

وی افزود: البته کارگردانی این اثر بر عهده کورش زارعی است و من دوست دارم با نگارش این نمایشنامه و تکمیل این سه‌گانه در مورد چهره‌های شاخص دفاع مقدس دین خود را به این افراد ادا کنم و سپس با خیال راحت به سراغ ساخت دیگر آثارم در حوزه‌های اجتماعی بروم.

آقاخانی در پایان با تقدیر از حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و علی مرادخانی معاون هنری اظهار کرد: حضور آقای وزیر، معاون هنری ایشان و مدیرکل فعلی و سابق اداره کل هنرهای نمایشی اتفاقی است که برای جامعه تئاتر حرمت دارد که امیدورام بتوان آن را به آمدن روزهای بهتر تعبیر کنیم.

* عشق یگانه ویژگی شهید چمران است

پیام دهکردی بازیگر نقش شهید مصطفی چمران دیگر سخنران این مراسم بود که در ارتباط با ویژگی‌های شخصیتی شهید چمران گفت: عشق بزرگترین ویژگی شخصیتی شهید مصطفی چمران است که می‌توان آن را در وجوه مختلف زندگی او، از خانواده گرفته تا وطن مشاهده کرد.

وی ادامه داد: هر شبی که این این نقش را بازی می‌کنم، احساس می‌کنم چند سال از عمرم کم می‌شود، چون ویژگی مشترک خودم را با شخصیت چمران دردمند می‌دانم و احساس می‌کنم هر شبی که می‌گذرد بیشتر شبیه به چمران می‌شوم و تحمل این کار برای شخصی همچون من بسیار سخت است.

* چمران این نمایش عارفی از جنس مردم زمین است

قادر آشنا مدیرکل سابق مرکز کل هنرهای نمایشی وزارت ارشاد نیز طی سخنانی بیان کرد: پرداختن به شخصیت شهید چمران کار بسیار سختی است چون وجوه شخصیتی بسیاری گسترده‌ای در این فرد وجود دارد که خوشبختانه ایوب آقاخانی توانسته این وجوه را برای مخاطبان خود قابل فهم کند. این در حالی است که اغلب آثار این حوزه سعی در معرفی این چهره‌ها به عنوان افرادی دست نیافتنی دارند.

وی افزود: اما شما در این نمایش با چمران به عنوان یک انسان عارف ولی از جنس مردم زمین روبرو می‌شوید. به همین خاطر معتقدم کرده است. این نمایش به صورت کلی توانسته به تمام ابعاد شخصیتی شهید چمران بپردازد و در کنار آن برای تمامی مخاطبان به ویژه نسل جوان مورد قبول باشد.

* نسل آینده تشنه شنیدن حقایقی از دوران دفاع مقدس است

علی مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در بخش پایانی مراسم با تقدیر از عوامل اجرایی این نمایش گفت: بسیار خوشحالم که در کنار توجه و حمایت وزیر ارشاد و در سال تئاتر توانستیم از چنین آثاری بیشتر حمایت کنیم و تمام تلاشمان بر این است که کاری کنیم تا این نوع آثار بیشتر به روی صحنه روند.

مرادخانی خاطرنشان کرد: به اعتقاد من نسل آینده ما تشنه شنیدن حقایقی از دوران دفاع مقدس است که امیدوارم با اجرای نمایش‌های با کیفیتی چون «تکه‌های سنگین سرب» بتوانیم در جهت رسیدن به جامعه‌ای عاری از خشونت حرکت کنیم.

در پایان این مراسم علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از کتاب نمایشنامه «تکه‌های سنگین سرب» رونمایی کرد و همراه با دیگر مسئولین و اهالی رسانه به تماشای این اثر نمایشی نشست.

انتهای پیام/ک