ایسنا /سرویس: فرهنگي و هنري – سينما و تئاتر
orginal-entry-image-27723.jpg

ایوب آقاخانی گفت: بازسازی تئاترشهر نسبت به آنچه در سال 86 انجام شد بهتر، سخت‌تر، دقیق‌تر و ماندگارتر است.

این نویسنده و کارگردان تئاتر که این روزها نمایشنامه‌ی جدید خود را آماده می‌کند و اخیرا بازدیدی هم از تعمیرات سالن‌های تئاترشهر داشته است،‌ در گفت‌و‌گویی با خبرنگار تئاتر ایسنا بیان کرد: طبیعتا برای اتفاقاتی که در سالن‌های موجود به عنوان بازسازی در حال انجام است، بسیار خوشحالم و اعتراف می‌کنم از بار قبل که بازسازی یا کارهایی به عنوان بازسازی در سال 86 در این مجموعه انجام شد، بهتر و ماندگار‌تر است.

وی افزود: اما نکته این است که شیوه‌ی مشاوره گرفتن از خانواده‌ی تئاتر برای نحوه‌ی تعمیرات و بازسازی خیلی مورد پسند من نبود و نیست، کمااینکه مشاوره با افرادی محدود و نه لزوما صاحب فن، باعث شد که تالار «سایه» به شکل و شمایلی که در اسفند‌ماه سال گذشته دیدیم مورد استفاده قرار گرفت؛ سالنی سخت، کم‌کاربرد و غیر اصولی.

آقاخانی با اشاره به اینکه وقتی درباره وضعیت سالن «سایه» پرس‌وجو کرده، با این پاسخ روبرو شده است که همکاران تئاتری‌اش در این‌باره اظهارنظر کرده‌اند، ادامه داد: در هر صورت ضمن صحه گذاشتن به تلاش‌های خوبی که در این بازسازی رخ می‌دهد، که امیدواریم در میانه‌ی راه متوقف نشود و با سرعت منطقی به نتیجه برسد، اعتقاد راسخ دارم که مدیریت فعلی تئاترشهر برای پویایی جریان تئاتر و کمتر قابل نقد بودن، اصلا گامی برنداشته است.

او اظهار کرد: متاسفم که بعد از گذشت این مدت، به چنین قضاوت‌هایی رسیدم،‌ چون من از افرادی بودم که تصور خوبی درباره‌ی آنچه بر تئاترشهر خواهد گذشت داشتم، اما مدیریت تک‌بعدی و پنهان شدن پشت نظرات چند نفر آن هم نه در واقعیت بلکه کاذب و صوری، تصمیمات فردی بسیاری را از تئاترشهر دور کرد و سردی آن را به جریان همیشه قابل نقد اقتصادی تئاتر صدچندان کرد.

این کارگردان ادامه داد: این را به دریافت شخصی‌ خودم نسبت می‌دهم و نه یک باور به قطعیت‌رسیده‌ی عمومی. شخصا براین باورم که مدیریت تئاتر‌شهر قابل نقد است آن‌ هم با تاثیرات منفی؛‌به عنوان مثال در آغاز کاری برای تئاترشهر آن هم بعد از چهار سال دوری، با مصاحبه‌ای از مدیر تئاترشهر مواجه شدم که عدم تمایل ایشان به این اجرا را نشان می‌داد، آن هم با تاکید روی آرای یک شورای مجهول. در حالی که وقتی با اعضای آن شورا تماس گرفتم و دو نفر از این اعضا اعلام قطعی کردند که نظر موافق روی این اجرا و کار و حضورمان داشتند، مطمئن شدم اگر من آقاخانی هم نبودم، چنین رفتارهای ناسالمی نگاه مدیریتی را بر من اثبات می‌کرد که کرد.

وی گفت: البته اصراری ندارم که حرفم به یک ملاک تبدیل شود، من فقط از قضاوت شخصی خودم درباره‌ی دیده‌ها و شنیده‌هایم می‌گویم. چیزی که من دیده‌ام کاهش پویایی یا تپندگی پایتخت تئاتر کشور یعنی مجموعه تئاترشهر است و فکر می‌کنم مدیر محترم تئاترشهر درباره‌ی سیاست‌های پیش رویشان باید تغییراتی را ایجاد کند که امیدوارم این را انجام دهند، اما به این هم فکر کنیم جریان قابل نقد و نه چندان سالم تئاتری که با نام «تئاتر خصوصی» درگوشه و کنار تهران راه افتاده، وظیفه‌ی مجموعه‌های جدی تئاتری را سنگین‌تر و مدیریت آن‌ها را دشوارتر می‌کند.

سرپرست و موسس گروه تئاتر «پوشه» در پایان بیان کرد: امیدوارم روزی متوجه چگونه عبورکردن از گذارهای تاریخی شویم و درست عمل کنیم. تعریف تئاتر خصوصی در شرایط کنونی یک گذار جدی است و مهم‌ترین نهاد برای ارائه‌ی تعریف درست مرکز هنرهای نمایشی و بهترین بخش‌ها در تفکیک تئاتر حرفه‌ای از تئاتر تجربه‌گرا، آماتور و گونه‌های دیگر تئاتر، جایی مثل تئاترشهر است. حال شما خود بخوانید حدیث مفصل از این مجمل.

به گزارش ایسنا، ایوب آقانی مدتی است که در سکوت خبری در حال آماده کردن نمایشی برای گروه «پوشه» و اجرا در سالن چهارسوی تئاترشهر است.